Portada / Comunitat universitària i compromís social / Editorial / Notícies / Recerca i transferència del coneixement / Una missió decisiva
Carme Carretero, en la lliçó inaugural del curs 2016-2017

Una missió decisiva

La inauguració de curs a la Universitat de Girona va servir aquest any per reivindicar la transferència del coneixement, una de les missions més destacades de la Universitat. A l’Aula Magna Modest Prats, tant els representants dels estudiants, el PAS i el professorat com el rector de la UdG, Sergi Bonet, van destacar la vital importància del que la doctora Carme Carretero, encarregada de llegir la lliçó inaugural, va qualificar com “la socialització de la recerca i del coneixement”.

Juan González, en nom del Consell d’Estudiants, va dir: “Què seria de nosaltres si les antigues civilitzacions de romans, fenicis i grecs no ens haguessin transferit el seu coneixement? Estaríem tancats, inerts i perduts”. Al seu torn, el tècnic en transferència de coneixement de la UdG, Marc Sabater, va destacar les dades de la transferència a la UdG: “26 llicències realitzades a empreses, 9 empreses de base tecnològica en què la UdG participa, 252 contractes signats el 2015 amb empreses, 22 projectes col·laboratius universitat-empresa vigents avui, i 4 grups TECNIO reconeguts per la Generalitat de Catalunya”. Sabater també va dir que “la UdG va ser pionera en la gestió de la recerca i la transferència tecnològica, una de les primeres universitats catalanes que va poder crear una empresa de base tecnològica”.

La investigadora Teresa Puig, en representació del personal docent i investigador (PDI), va entendre que la transferència de coneixement encara és “una assignatura pendent” i que “tenim el coneixement, però, ¿per què ens costa tant convertir-lo en valor?”.

Taula de presidència de la inauguració del curs 2016-2017

El rector de la UdG, Sergi Bonet, va dir que “el coneixement només adquireix valor si és compartit, és a dir, si arriba adequadament a la societat, si es transfereix”. Bonet va recalcar que l’educació superior només pot ser de qualitat si els responsables de transferir el coneixement, el professorat, “són protagonistes de la generació de nou coneixement, és a dir, si fan recerca”. Va esmentar les excel·lents posicions de la UdG en els rànquings de Nature i de la Fundación CYD i va anunciar la creació d’un Programa d’Innovació Docent que, dotat amb 1,5 milions d’euros, tindrà tres objectius fonamentals: la internacionalització de graus i màsters, la virtualització de l’aprenentatge i de l’avaluació i la compatibilitat entre treball i estudi”.

Bonet va recordar la creació dels Campus Sectorials, com a fita en la transferència del coneixement. “Els Campus faciliten la relació entre la UdG i les empreses i institucions d’un sector sòcio-econòmic específic. Si bé ja existeixen els dedicats a l’Aigua, el Turisme, la Comunicació Cultural i Corporativa, els Compòsits, la Salut, el Patrimoni Cultural i Natural, i l’Alimentació i Gastronomia, n’hi haurà tres més abans de finalitzar el curs acadèmic: el Campus d’Innovació i Tecnologia Industrial, el Campus de Robòtica i el Campus d’Educació”. El rector també va anunciar que la UdG destinarà 5 milions d’euros al desplegament un nou programa per impulsar la transferència de coneixement a partir de la contractació de 60 gestors-promotors dels grups de recerca.
La professora de Tecnologia dels Aliments i directora acadèmica del Campus Sectorial d’Alimentació i Gastronomia de la UdG, Carmen Carretero, va pronunciar la lliçó inaugural amb el títol “La transferència de coneixement: tercera missió de la universitat”.

Pel seu interès, udgent reprodueix sencera la seva lliçó.

Conferència inaugural curs 2016 Dr Carme Carretero