imatge INVITACiÓ PRESENTACió llibres BUTACA maig 2021

Butaques que pensen

Publicació dels debats i converses de la Butaca Casademont.

Joan Manuel del Pozo, Josep M Fonalleras i Ulises Cortés en una sessió de la Butaca Casademont (2018)

La Butaca Jaume Casademont és una proposta conjunta de la Fundació Jaume Casademont, de l’Escola Municipal d’Humanitats (EMHU) de l’Ajuntament de Girona, i de la Universitat de Girona.
Va néixer fa més de deu anys amb l’afany d’aportar a la ciutat, des de la iniciativa privada que evoca la figura de qui va ser un destacat empresari i polític gironí, i des del suport institucional, un àmbit de reflexió i de debat a l’entorn de temàtiques molt diverses que ens afecten com a ciutadans del segle XXI.

La Butaca ha representat una plataforma de coneixement i divulgació d’alt nivell intel·lectual a la ciutat de Girona. S’hi han “assegut”, en les seves diferents edicions, artistes, escriptors, intel·lectuals, cuiners, científics, analistes del passat, topògrafs del present i escrutadors del futur, homes i dones que han posat a l’abast de la ciutadania, en un format amable, directe, entenedor, les seves investigacions, la seva experiència vital, el seu acostament a la realitat. La Butaca ha estat, en tot aquest temps, un símbol de civilitat i conversa, de diàleg distès i d’alta divulgació.

Coberta del llibre "La intel·ligència artificial a la Butaca""
Coberta del llibre “La intel·ligència artificial a la Butaca””

L’èxit de totes les edicions de la Butaca Casademont no rau només en el fet que s’han omplert les sessions programades en tots aquests anys, sinó en la constatació de la intensitat de la reflexió, de l’interès que ha despertat la presència d’experts en un públic delerós de compartir visions del món.

Coberta del llibre "Lideratges poder i revolta".
Coberta del llibre “Lideratges poder i revolta”.

Arran de les últimes edicions de la Butaca – fetes els mesos de desembre dels anys 2018 i 2019 – s’han editat els continguts de les converses en format de llibre. Dues publicacions que es presenten ara al públic lector (tant als espectadors i seguidors de la Butaca com a les persones interessades en general) i que conformen un ampli ventall de dues temàtiques especialment capitals dels nostres dies.

El de desembre de 2018 es va dur a terme un llarg diàleg a dues bandes que es va estendre al llarg de tres sessions. El filòsof Joan Manuel del Pozo i l’enginyer Ulises Cortés, a partir de la “confabulació” d’un amic comú – el professor Manel Poch, de la UdG – que els va aplegar al voltant d’una taula i d’una idea, van exposar els seus plantejaments sobre la Intel·ligència Artificial i van establir comparacions amb una altra intel·ligència, la natural, a partir de tres preguntes: “Per què en diem intel·ligència?”; Podem posar límits a la intel·ligència?”; “Podem posar intel·ligència als límits?”. Aquest volum conté, de manera íntegra, el debat entre ells dos: amè, profund i amical; i és un exemple de com agermanar humanitats i ciència a l’entorn de discussions sobre l’ètica, el coneixement i els avenços tecnològics. Tot i el temps transcorregut, tot i la velocitat amb què vivim, tot i les circumstàncies excepcionals que patim, les idees que s’hi exposen són plenament vigents i actuals. També es pot recuperar la conversa a la plataforma Youtube (Fundació Jaume Casademont: https://www.youtube.com/channel/UCVQrniqarvDzy1XmyXDJplg).

Anunci de la Butaca Casademont 2018

La Butaca de desembre de 2019 es va plantejar com un cicle concentrat en tres setmanes sobre una temàtica unitària, a partir d’una lliçó inaugural –“Lideratge i autoritat”, a càrrec del filòsof Daniel Gamper– i de dues converses entre dues parelles de pensadores que van debatre sobre “El lideratge al segle XXI” –Íngrid Guardiola i Míriam Díez– i sobre “El poder concentrat i la dissolució del poder” –Marina Garcés i Guiomar Rovira. Aquest volum conté, de manera íntegra, la transcripció de les tres sessions.

Íngrid Guardiola, Josep M. Fonalleras i Míriam Díez a la Butaca Casademont 2019.

La Butaca Jaume Casademont de 2019 també es pot veure a la plataforma Youtube (Girona Cultura TV):

https://www.youtube.com/watch?v=lXPkej9Twbo (“Lideratge i autoritat”);

https://www.youtube.com/watch?v=4-7-OF1GG78 (“El lideratge del segle XXI”);

https://www.youtube.com/watch?v=zngRHlnyiZs (“El poder concentrat o la dissolució del poder”).

La Butaca Casademont ha estat un símbol de civilitat i conversa, de diàleg distès i d’alta divulgació.

Hi ha hagut intensitat de la reflexió a partir de l'interès que ha despertat la presència d’experts en un públic delerós de compartir visions del món.