Portada / Ciències socials / Comunitat universitària i compromís social / Docència, aprenentatge i inserció laboral / Tecnologia / Entrevista a Magüi Pérez: “AQUAdemia compta amb la implicació de tres actors principals – universitats, organitzacions de gestió i empreses – a l’entorn de l’aigua.”
Doctora Magüi Pérez
Magüi Pérez és responsable del grup de recerca Qualitat del Procés d’Ensenyament-Aprenentatge i Formació del Professorat, un dels que participen en el projecte AQUAdemia, dissenyat per a la formació en competències i les pràctiques internacionals relacionades amb l’aigua.

L’objectiu primer és definir un nou model de connexió entre empreses i universitats i també funcionar com un banc de proves per enfocar les futures convocatòries d’intercanvi de la UE.

“AQUAdemia compta amb la implicació de tres actors principals – universitats, organitzacions de gestió i empreses – a l’entorn de l’aigua.” Entrevista a Magüi Pérez

AQUAdemia és un dels únics quatre projectes pilot d’aquesta mena – les anomenades Aliances per al Coneixement (European Project in the Knowledge Alliance Program), en el marc del programa d’educació permanent Life Long Learning LLL 2013) – concedits per la Unió Europea.

Com s’estructura AQUAdemia?

Hi participen cinc països europeus, que són Àustria, Holanda, Bèlgica i Alemanya, a més de nosaltres. Aquesta és la procedència geogràfica. Quant a la temàtica, cal fer constar que s’hi impliquen tres actors principals: universitats, organitzacions de gestió i empreses que es dediquen a la investigació i la prospecció de futurs professionals relacionats amb l’aigua. Cada una de les universitats presenta quatre estudiants, després d’haver calibrat el seu expedient i els seus plantejaments (i, en el nostre cas, arran d’una convocatòria de l’Oficina de Relacions Exteriors, ORE), perquè viatgin a un altre dels països esmentats, amb la idea d’establir-hi un contacte intens al llarg d’una estada de quatre mesos, amb pràctiques empresarials tutorialitzades per professors de la universitat d’origen.

Les pràctiques són un dels eixos del programa?

Sí. AQUAdemia justament respon a aquest concepte. El nom complet és “Competence based training and internship model for Innovation in Water related HEI educational offer”. És a dir, les pràctiques en són l’essència. Es nomena un tutor de la universitat d’origen, un tutor de la universitat de destinació i un tutor de l’empresa. En total, estem parlant de 16 intercanvis, amb dues peculiaritats: que es focalitza el camp d’acció en una àrea molt concreta, la de l’aigua, i que tots els que integren el programa participen en una posada en comú dels resultats.

Quins són els objectius?

Cal advertir que el programa és estrictament interdisciplinari, amb la qual cosa s’amplien de manera notable les finalitats, relacionades amb el coneixement, és clar, però també amb la recerca, alhora que se senten veus provinents de diferents àmbits. En el cas de la Universitat de Girona, hi participa el nostre grup: jo en sóc la coordinadora, amb la col·laboració de Josep Juandó. Però també hi treballen Pilar Marquès i Andrea Bikfalvi, investigadores del Grup de Recerca Avançada sobre Dinàmica Empresarial i Impacte de les Noves Tecnologies a les Organitzacions (GRADIENT), i el catedràtic Ignasi Rodríguez-Roda, del Laboratori d’Enginyeria Química i Ambiental (LEQUIA), que és alhora director de l’Àrea de Tecnologies i Avaluació de l’ICRA, l’Institut Català de Recerca de l’Aigua. S’hi barregen, doncs, diverses disciplines, emmarcades en el campus e-MTA, Euromediterrani del Turisme i l’Aigua. En el nostre cas, mirem de comparar les competències dels estudiants amb els requisits de competències que demana la indústria. Investiguem en aquest procés del currículum, però estretament lligat als enfocaments sobre empresa i sobre l’aigua.

L’objectiu primer és definir un nou model de connexió entre empreses i universitats, i també funcionar com un banc de proves per enfocar les futures convocatòries d’intercanvi de la UE. Al mateix temps, es defineix un estil de pràctiques transferible a altres realitats universitàries. realitats universitàries.

Quines altres institucions hi participen?

Entre les universitats, hi ha la UdG, per descomptat; la Graz University of Technology, d’Àustria; la Delft University of Technology, dels Països Baixos; i la Universitat belga de Gant. Entre les organitzacions col·laboradores, la World University Service of the Mediterranean WUSMED, encarregada de la gestió del programa, i la Waterschap De Dommel, dels Països Baixos. I les empreses són Aqualogy Development Network S.A. ADN, epsanyola, del grup Agbar, I l’Institut für technisch-wissenschaftliche Hydrologie GmbH ITWH, d’Alemània.

El programa AQUAdemia rep finançament?

Les pràctiques inclouen el trasllat i els costos d’estada. El total que atorga la Unió Europea és de 460.000 euros, on s’inclouen la gestió, les pràctiques dels estudiants, les visites dels tutors, les reunions del consorci, etc., repartits segons l’aprofundiment del calendari. En l’actualitat, ja estan en marxa tres de les iniciatives que es fan arreu dels cinc països que hem dit.

La Dra. M. Lluïsa Pérez Cabaní és professora titular del Departament de Psicologia de la Universitat de Girona, en l’àrea de Psicologia Evolutiva i de l’Educació. Imparteix docència en diferents estudis de la Facultat d’Educació i Psicologia. És coordinadora del programa AQUAdemia i investigadora responsable del grup de recerca Qualitat del procés d’ensenyament i aprenentatge i formació del professorat, i responsable a la UdG del grup de recerca interuniversitari SINTE (Seminari d’Investigació Interuniversitari sobre Estratègies d’Ensenyament i Aprenentatge).