Portada / Notícies / Recerca i transferència del coneixement / Tecnologia / Reportatge

L’equip UdG Racing Team es presenta a la Smart Moto Challenge

L’equip, compost per professors i estudiants de l’EPS, ha dissenyat i construït una moto elèctrica amb la qual ha participat en una competició internacional que ha tingut lloc del 3 al 6 de juliol al circuit de Montmeló. El resultat, la tercera posició, parla del rendiment i la robustesa del prototip.

Professors i estudiants de l'EPS a la Smart Moto Challenge

En una aula de l’Escola Politècnica Superior, a primers del mes de maig, hi ha reunit l’equip UdG Racing Team. En una pantalla s’hi projecta el render d’un escúter. Discuteixen els darrers detalls del prototip amb què es presentaran a la Smart Moto Challenge, abans de construir-lo. Hi ha professors i estudiants i cadascun hi diu la seva. És la primera vegada que assumeixen un repte semblant i, quan han de passar del disseny a la fabricació, es nota que la incertesa pel resultat final els provoca un pessigolleig a la panxa.

La Smart Moto Challenge és una competició que té per objectiu el disseny i la producció d’un prototip de moto elèctrica urbana. També exigeix als participants la presentació d’un estudi de màrqueting que demostri la viabilitat del procés de fabricació del giny a escala industrial. Pel que fa a les característiques del vehicle, ha de tenir una potència equivalent a la d’un ciclomotor tradicional amb motor de combustió interna, i ha de poder transportar dos passatgers. La competició consisteix en dues proves. La primera, estàtica, en què s’avaluen els dissenys i la viabilitat econòmica de la producció. La segona part consisteix en les proves dinàmiques per avaluar les prestacions de la moto: l’acceleració, la frenada i la resistència estructural, entre altres aspectes.

“El repte consisteix a optimitzar un xassís que suporti dos passatgers, que demostri ser segur i estable i, sobretot, viable de produir”.

Els reunits tenen tots els detalls apamats. Del motor i de l’etapa de potència no han de preocupar-se, perquè els el subministra el patrocinador de l’esdeveniment, la firma alemanya ELMOTO. Això significa que tots els equips que participen en la competició disposen dels mateixos condicionants mecànics. Tant si són els anglesos, els russos, els alemanys, o els de la UdG, igualats des d’un bon començament per les prestacions del motor, el seu repte consisteix a optimitzar un xassís que suporti dos passatgers, que demostri ser segur i estable i, sobretot, viable de produir. Davant del disseny que es projecta en la pantalla, expliquen que faran servir peces de la firma Rieju, que han decidit prescindir del basculador i que les parts plàstiques les produiran per addició de capes, és a dir, que faran servir una impressora 3D. Afegeixen que han previst la monitorització del giny, per permetre comprovar els paràmetres del rendiment del motor en temps real a través d’un terminal connectat a internet. Finalment, la qüestió del finançament –consideren que els calen 4.000€– l’han resolt en part (uns 600€) a través de la plataforma de micromecenatge Verkami. També compten amb l’ajut d’espònsors com Tecnigas, Amade, Prevencontrol, COEIC-Girona, CETIG, Molles Barcino, Airborne, Volta, JJuan, EMCI i Pneumàtics Roses. I amb la col·laboració de l’EPS, del Patronat de l’Escola i del Consell Social de la UdG.

racing_moto

Prototipus de l’UdG Racing Team

Al circuit de Montmeló, el primer cap de setmana de juliol, es fan les 24 Hores de Catalunya de Motociclisme. Hi ha un ambient de competició i, entremig de la cursa, en unes instal·lacions adjacents, es du a terme l’esdeveniment en què participa l’equip de la UdG. Contràriament a les sorolloses motos de resistència, les petites motos elèctriques que participen en la Smart Moto Challenge són totalment silencioses. En el brogit del circuit, el lleu xiulet que produeix l’etapa de potència del motor elèctric, quan el pilot acciona el manguet de l’accelerador, resulta del tot imperceptible.

Durant el temps que dura la competició els diferents equips internacionals, un rere l’altre, superen les proves dinàmiques que els imposa el reglament del concurs. Prèviament, havien demostrat les bondats econòmiques dels projectes en un examen imparcial davant d’una comissió d’experts. Al circuit de proves se succeeixen els eslàloms: conductor sol, conductor amb passatger, prova d’arrencada i frenada, prova d’acceleració. A la fi de les sessions, en la qual participen tres equips russos, un de polonès, un equatorià i dos catalans, l’equip UdG Racing Team ha assolit la tercera posició absoluta.

Quan la competició finalitza, els equips que han participat en la Smart Moto Challenge carreguen els seus prototips en remolcs per tornar-los a les universitats. Han estat tres dies intensos que han representat el resum de l’esforç sostingut durant mesos. L’equip de la UdG es mostra molt satisfet de la seva primera participació. Tot els ha sortit rodat, sobretot si es té en compte que, com expliquen el professor Narcís Gascons i l’estudiant David Abad «hem hagut de fer un equip des de zero». Els estudiants valoren especialment l’aprenentatge que els ha suposat la superació de les dificultats amb què s’han hagut d’enfrontar i, és clar, el moment especial en què el prototip, que uns mesos abans només era un render en un ordinador, es va convertir en una moto que funcionava de veritat.