abril 2016
Portada / Ciències socials / Humanitats / Notícies / Recerca i transferència / Reportatge

Estada d'una delegació de la UdG als campaments de refugiats de Tindouf

Més de vint anys al Sàhara

Carles Serra

Entre el 29 de març i el 10 d’abril una delegació de la Universitat de Girona ha fet una estada de cooperació als camps de refugiats sahrauís de Tindouf (Algèria) i als territoris alliberats del Sàhara Occidental, amb visites a les poblacions d'Auserd i Smara. Un dels integrants del grup, el professor d'Antropologia Carles Serra ens en fa un resum.

Interior d'una tenda a Auserd, Sàhara Occidental (Foto Carles Serra)

Un  equip de tres persones (dos antropòlegs i un tècnic en disseny gràfic de la UdG) ha estat realitzant entrevistes i recopilant material (documents, objectes i imatges) a partir dels quals es construirà el discurs museogràfic de les instal·lacions d’un museu a la població d’Auserd. Els continguts de la instal·lació donaran  veu a la població entrevistada per l’equip de la UdG: alguns dels primers combatents del Front Polisario, dones implicades des de l’inici del procés revolucionari que es va viure al Sàhara Occidental i persones que van viure una vida nòmada fins al moment de l’ocupació militar marroquina.

Un altre equip  (amb dos arqueòlegs, un geòleg i un economista, tots quatre de la UdG) han estat  treballant també en els campaments de refugiats i han fet  una estada en una zona de gravats rupestres, Sluguilla Lawaj, que acull un dels jaciments  més extensos de la zona. Les primeres prospeccions feien pensar en un jaciment de gravats sobre roques al llarg de 30 quilòmetres del recorregut d’un riu. La darrera estada ha permès prospectar ja més de 40 quilòmetres i el nombre de gravats identificats ja és de prop de dos milers. La documentació d’aquest jaciment ha de permetre l’establiment de protocols de custòdia i visita que en garanteixin la protecció i ha de donar lloc també a una tesi doctoral, en la qual actualment treballa Helena Ventura, alumna de doctorat de la UdG.

fotos sàhara sahrauís entrevistats per l'equip de la UdG (Foto Carles Serra)

fotos sàhara sahrauís entrevistats per l’equip de la UdG (Foto Carles Serra)

L’estada dóna continuïtat a la col·laboració d’un equip de la UdG amb el Ministeri de Cultura de la RASD, iniciada fa una mica més de vint anys. Des d’aleshores, aquesta col·laboració ha donat diversos fruits: des de la creació del Museu Nacional del Poble Sahrauí (instal·lat als mateixos camps de refugiats), fins a diverses estades als territoris del Sàhara Occidental sota control del Front Polisario, per tal d’identificar els indrets d’interès patrimonial (sobretot jaciments d’art rupestre) i treballar per a la seva protecció (denúncies a organismes internacionals, establiment de protocols de visita o difusió entre la població de la zona del valor patrimonial dels diversos jaciments d’art prehistòric).

En l’actualitat, els equips de la UdG treballen en la creació de quatre noves instal·lacions que es construiran a cadascun dels quatre grans camps de refugiats. En aquestes sales es donarà a conèixer la realitat del Sàhara Occidental. els campaments en l’actualitat, la  situació que es viu a les zones ocupades militarment pel Marroc, així com la riquesa patrimonial del Sàhara Occidental i la seva població. . També hi haurà la veu dels poetes sahrauís que amb els seus textos han guardat els moments més significatius del passat del poble sahrauí: des del record dels territoris més apreciats, fins a les crides patriòtiques i revolucionàries, la denúncia política o el dia a dia a l’exili dels camps de refugiats.

Lloc on s'instal·larà el futur museu a la població d'Auserd, Sàhara Occidental (Foto Carles Serra)

Lloc on s’instal·larà el futur museu a la població d’Auserd, Sàhara Occidental (Foto Carles Serra)

Aquesta estada al desert es va haver de limitar a uns pocs dies, atès el clima pre-bèl·lic que es vivia a la zona: l’ordre del Govern marroquí de retirar el personal de les Nacions Unides i l’inici de maniobres militars, feien témer una represa del conflicte armat. Amb tot, l’estada de l’equip de la UdG va transcórrer sense incidents i els seus treballs continuaran amb vistes a que la primera d’aquestes sales – museu es pugui inaugurar a mitjans d’octubre d’enguany i es pugui començar a vincular aquestes instal·lacions amb les escoles, biblioteques i altres centres i recursos educatius i culturals dels camps de refugiats.