Portada / Ciències / Ciències de la salut / Notícies / Recerca i transferència del coneixement / Reportatge

La màgica nit de l’Abel

És el divendres 26 de setembre a la tarda, i l’Abel, un nen de set anys, i la seva mare passen per davant de la Casa de Cultura de Girona camí de tornada a casa. S’hi aturen atrets pels experiments de Dani Jiménez i pels tallers que els proposen els investigadors i investigadores de la Universitat de Girona. És la Nit de la Recerca, organitzada per la Càtedra de Cultura Científica i Comunicació Digital, una experiència científica que deixa embadalit l’Abel, que ja compta els dies perquè es torni a celebrar l’any vinent...

NIT RECERCA 01La mare de l’Abel l’ha anat a buscar a l’escola puntual com sempre. És el divendres 26 de setembre a la tarda i l’Abel, que té set anys, vol anar a jugar amb els amics al parc infantil, però abans de tornar a casa la mare l’adverteix que han de fer un encàrrec urgent: comprar un regal d’aniversari per a l’Aurora, una companya de classe de l’Abel que l’ha convidat dissabte a la seva festa d’aniversari. Tots dos han pensat a regalar-li un estoig de colors perquè a l’Aurora l’apassiona dibuixar i pintar. Dit i fet. Sortint de la papereria, senten de lluny un rebombori que prové del final del carrer. Aixequen el cap i albiren un grup ampli de persones concentrat a la plaça Pompeu Fabra i una veu que els sona de la televisió, que diu: «Fixeu-vos que l’aigua, per inèrcia, no caurà.» Encuriosits, s’hi acosten… I troben Dani Jiménez, el presentador del programa Dinàmiks del Canal Super3, fent un experiment en què tres noies subjecten tres safates on reposen tres gots plens d’aigua en cadascuna, que hauran de fer girar a gran velocitat amb l’objectiu que no es vessi ni una sola gota. Funciona! A continuació, el divulgador científic convida tothom a accedir al pati de la Casa de Cultura, on es du a terme la Nit de la Recerca. «Podem entrar, mare?», demana l’Abel amb els ulls com plats, encara embadalit per l’experiment dels gots voladors. Just després de rebre l’anhelada aprovació, l’Abel i la seva mare es troben amb una altra sorpresa quan encara no havien enfilat la porta: un vòrtex de fum! Una màquina semblant a un canó accionada pel mateix Dani Jiménez que expulsa bales de fum. L’Abel comença a deduir que el vespre serà màgic.

NIT RECERCA 03I no s’equivoca. Quan aconsegueixen arribar al pati de la Casa de Cultura es troben amb una gentada, la majoria pares amb els seus fills, que participen animadament en un seguit de tallers molt divertits i entretinguts que, segons li ha explicat un jove que li ha entregat un passaport científic que ha d’omplir per tenir dret a un regal, són investigadors i investigadores de la Universitat de Girona, que cada any organitzen la Nit de la Recerca per explicar a la ciutadania què són i què fan els científics. Més animat que mai, l’Abel fa cua per prendre part en tots els tallers. En una hora i mitja ha estat capaç d’ajudar un robot a recuperar el batec del cor amb un desfibril·lador, d’aprendre a escollir els aliments més sans, de salvar el món d’una epidèmia, d’extreure l’ADN de la saliva, de fer llum fent girar una roda, de descobrir què són els quasicristalls, de veure com es depuren les aigües residuals i d’escoltar contes explicats per petits científics. L’experiència l’ha fascinat en tots els sentits i també li ha agradat molt que li regalessin una bosseta de llaminadures per haver-se esforçat.

Veure vídeo