Portada / Comunitat universitària i compromís social / Projecció externa i relacions amb l'entorn / Universitat / Reportatge

Primer concert de l'Orquestra Simfònica de la UdG

La UdG ja té orquestra

Ja seria una noticia la creació d’una nova formació orquestral a Girona, però encara ho és més si parlem de l’orquestra d’una Universitat. Una trentena de músics, membres dels tres col·lectius universitaris (PDI, PAS i estudiants) es van presentar en públic el 12 de maig, a l’Aula Magna Modest Prats, sota la direcció de Martí Ferrer Bosch, com a Orquestra Simfònica de la Universitat de Girona.

Orquestra de la UdG. Imatges del concert del dia 12 de maig de 2022

En paraules del rector, Quim Salvi, “quan el març de 1998 es va fer el primer assaig del Cor de la UdG, eren pocs els que podien imaginar que prop de 25 anys després una iniciativa tan entusiasta i vocacional com aquella es convertiria en una peça indestriable de la UdG, sempre present en els moments més transcendentals de la nostra Universitat. Ara, aquella iniciativa s’eixampla amb una nova aventura que, amb el mateix entusiasme i vocació, s’endinsa en la música orquestral”.

Orquestra de la UdG. Imatges del concert del dia 12 de maig de 2022

El parlament del rector feia referència als inicis de l’Orquestra, la primera idea de la qual va sorgir de les trobades entre cantaires del Cor i el seu director per tal d’oferir als universitaris amb formació musical la possibilitat d’integrar-se en una formació pròpia de la Universitat. És, en definitiva, una oferta de qualitat per a una societat culta, crítica i sensible.

Orquestra de la Universitat de Girona. Celebració al final del concert

La Orquestra de la Universitat de Girona va rebre, en el seu primer concert la col·laboració i el suport de l’Orquestra de Girona. Ambdues formacions van actuar de manera conjunta amb un programa que incloïa, en una primera part, la Saint Paul’s Suite Op.29 núm.2, de Gustav Holst, i, en la segona, la Simfonia n.8 “Inacabada” D.759, de Franz Schubert, i l’Scherzo empordanès (Sardana simfònica), de Francesc Civil i Castellví. En aquest cas, es tractava de la primera interpretació de l’obra des de la seva estrena el 1930 al Teatre Municipal de Girona per part de l’Orquestra Simfònica de Girona.

La formació va començar a assajar el mes d’octubre de 2021 i ha comptat no solament amb l’apadrinament de la OdG, sinó amb un projecte pedagògic de mentoratge en què els professors de l’OdG han treballat amb els joves músics de l’Orquestra de la UdG aspectes tècnics i musicals de les obres programades per al concert de presentació.

Formació de l'Orquestra de la Universitat de Girona
Formació de l’Orquestra de la Universitat de Girona

El director Martí Ferrer (Girona, 1977), que va asumir la direcció del Cor de la UdG després de l’etapa inicial de Joan de la Creu Godoy, fundador i impulsor de la iniciativa, també és el director de la Capella Polifònica de Girona, la coral infantil GiroNins i els cors i orquestres del Conservatori de Tarragona. Martí compagina la direcció coral i orquestral amb l’edició a FICTA edicions. D’entre els seus treballs editorials destaquen diverses obres simfòniques, corals i cambrístiques de Francesc Civil i la música coral de Josep Viader.

Cartell del concert de l'Orquestra de la UdG
Cartell del concert de l’Orquestra de la UdG

L’Orquestra de la UdG reprendrà els assaigs el proper octubre i manté oberta les portes a noves incorporacions. El seu horari d’assaig és els dijous de 20 a 22h al Campus Montilivi. Com va esmentar el  rector de la UdG, “és un exemple del que anomenem comunitat universitària. La Universitat es construeix des de l’associacionisme. La UdG és una Universitat de les persones”.