Portada / Humanitats / Notícies / Projecció externa i relacions amb l'entorn / Recerca i transferència del coneixement / Universitat / Tot (o quasi tot) Pla
Josep Pla a París, 1920

Tot (o quasi tot) Pla

El projecte del portal JosepPlaDigital és una iniciativa conjunta de la Càtedra Josep Pla (Universitat de Girona, Fundació Josep Pla i Grup 62) i de la Universitat de Girona, coordinada pels professors Francesc Montero i Xavier Pla, amb l’ajut d’un equip d’investigadores i investigadors, desenvolupat per Blau Pixel Internet. És el fruit de més de sis anys de feina de recopilació i digitalització de l’obra periodística de Josep Pla, al llarg de sis dècades de producció.

Presentació de la pàgina JosepPlaDigital (Francesc Montero, Sílvia Llach, Xavier Pla, Jordi Cornudella)

Aquesta Hemeroteca Josep Pla és una plataforma digital interactiva que reuneix tota la producció periodística de l’escriptor Josep Pla (Palafrugell, 1897-1981). Fruit d’una recerca exhaustiva, a la pàgina web s’hi aplega l’enorme producció de l’autor en aquest àmbit.

Article de Josep Pla a la revista Destino, "Calendario sin fechas"
Article de Josep Pla a la revista Destino, “Calendario sin fechas”

La gran complexitat de la feina duta a terme marca un abans i un després en el coneixement del Pla periodista, però també del Pla escriptor, ja que bona part de la seva producció literària té els fonaments en la seva activitat a diaris i revistes, amb seccions tan reconegudes com les de La Publicitat o el “Calendario sin fechas” de Destino.

Es tracta de 6243 articles recollits, de 66 capçaleres, amb 3879 llocs i 5579 persones citades (amb entrada única). És un conjunt importantíssim que ha d’ajudar a conèixer i divulgar l’obra periodística i literària de Pla des de molts diferentes punts de vista. Es pot consultar per noms, per períodes, per paraules clau en els títols, per capçaleres. La utilització conjunta dels diferents recursos ha de permetre tan l’aprofundiment acadèmic com l’engrandiment del bagatge del curiós, al mateix temps que es planteja com una eina extremament útil per a l’ensenyament, amb dossiers pedagògics i propostes d’activitats per treballar a l’aula diversos aspectes i temes de l’obra de Josep Pla relacionats amb el currículum de Secundària i Batxillerat.

Jornada de treball JosepPlaDigital

En aquest sentit, el representant del Grup 62, Jordi Cornudella, ha recalcat, primer de tot, la feina hercúlia de Pla en tota la seva vida, ha recordat que mai no es pot parlar de “tota l’obra”, perquè sempre pot sorgir algun text desconegut, i també ha volgut deixar constància de la “utilitat enorme” d’un instrument que tindrà múltiples aplicacions. “És bo per a les futures edicions de textos planians, per dur a terme les tries d’articles que pertoqui, per al curiós que vol saber què deia Pla del seu poble o de determinats personatges, com ara la reina Isabel II, la qual, fins fa ben poc, era l’única persona viva que quedava dels referents planians”.

Mostra de publicacions de Josep Pla

Endinsar-se en l’hemeroteca és també un alicient per descobrir materials insòlits i desconeguts i per continuar recalcant la qualitat literària de l’escriptor de Palafrugell. “És per perdre’s en aquest regal”, ha afegit Cornudella.

Aquest és un regal on ens podem perdre, on cal que ens perdem, a la recerca del Pla periodista (Jordi Cornudella)