Portada / Ciències socials / Comunitat universitària i compromís social / Notícies / Universitat / Reportatge

Viatge als campaments de refugiats al desert del Sàhara Occidental

El núvol que porta la pluja: una història gràfica sobre els sahrauís

L'artista Marc Vicens, dibuixant i dissenyador, ha format part, al llarg dels últims anys, de diverses expedicions als campaments de refuguiats sahrauís, en el marc dels ajust de col·laboració de la UdG amb la RASD.

Esperant el núvol (Marc Vicens)

L’any 1994, la Universitat de Girona va iniciar una línia d’activitats de cooperació científica amb el Ministeri de Cultura de la República Àrab Sahrauí i Democràtica (RASD) en el marc d’un conveni de cooperació signat entre ambdues institucions.

Esperant el núvol (Marc Vicens)

Des d’aleshores, s’han succeït múltiples iniciatives que es poden consultar aquí, focalitzades en els reptes de tipus acadèmic, en investigació i educació.

Esperant el núvol (Marc Vicens)

En aquest marc, i com a resposta a les necessitats expressades per les autoritats sahrauís, l’any 1998 la UdG va construir i dotar de contingut el primer Museu Nacional del Poble Sahrauí, un equipament que s’ha anat reestructurant amb els anys. En aquesta iniciativa hi participaren persones de tots els estaments de la UdG (professorat, alumnat i PAS) i va rebre el suport de l’Ajuntament de Girona i el Fons Català per al Desenvolupament.

El doctor Narcís Soler al Sàhara

La Universitat de Girona ha anat eixamplant la col·laboració tabnt des del punt de vista museogràfic com antropològic i històric. En unes quantes d’aquestes expedicions, hi va participar l’artista MArc Vicens, també dissenyador del Servei de Publicacions de la UdG. Ara, després de la seva experiència publica una mena de dietari de viatge que és alhora un compendi d’història del poble sahrauí, dels campaments, dels costums i de la vida quotidiana a l’exili del desert. Esperant el núvolpublicat per Edicions Vitel·la, amb el suport d’un ajut de l’Oficina de Cooperació – Unitat de Compromís Social de la UdG és un testimoniatge íntim i personal, però alhora un document sobre l’epopeia dramàtica del poble sahrauí i sobre la seva situació actual, amb dosis d’informació, poesia i evocació.

Esperant el núvol (Marc Vicens)

Com es comenta a la contracoberta del llibre, “cada tarda, quan es pon el sol, el temps sembla aturar-se en les mirades dels sahrauís; mirades d’espera, de cansament, de nostàlgia, però també són mirades d’esperança, d’il·lusió, de ganes de recuperar un temps perdut, com el qui espera un núvol que porta la pluja, una pluja necessària per a un poble que ha hagut de viure en un dels llocs més inhòspits de la Terra”.

Marc Vicens

Detall de les expedicions i les activitats de col·laboració de la Universitat de Girona al Sàhara Occidental